Mendoza, stad van de wijntjes en bijzondere bomen!!!!

27 januari 2014 - Mendoza, Argentinië

Na een mooie rit over de Andes kwamen we aan in Mendoza, dé wijnstad van Argentinië, en tevens een hele mooie stad. Dat heeft een bijzondere reden: Mendoza is in 1861 totaal verwoest door een aardbeving. 40% van de bevolking kwam daarbij te overlijden en de hele stad lag in puin. De stad is vervolgens volledig opnieuw ontworpen en opgebouwd. Die gelegenheid heeft men aangegrepen om de stad te voorzien van brede straten met veel bomen. Bomen? Ja, die groeien namelijk van nature niet in Mendoza. Het is een droge streek en er groeit eigenlijk niets anders dan struiken. Maar toen de internationale hulp op gang kwam en vroeg wat er nog nodig was, heeft de stad gevraagd om bomen. Gevolg was dat er vanuit de hele wereld bomen werden gestuurd en nu dus elke straat in Mendoza volledig groen is. Dat maakt het echt een mooie stad. Toen de stad was beplant, waren de bomen nog verre van op en dus ligt er naast de stad een groot park, waarin de rest van de bomen zijn geplant, inclusief een groot waterreservoir gevoed uit de Andes zodat de bomen ook de hete zomers overleven. In elke straat staat een ander soort boom, van palmbomen uit Tenerife tot aan bomen uit Azië.. heel bijzonder.

IJsjes eten in het park

De eerste dag was een zondag dus wij besloten na een rondje door het centrum om net als de locals in de middag te relaxen in het park. Wat we zagen is dat de Argentijnen zo’n middag in het park grondig aanpakken: er wordt een volledige campinguitrusting meegenomen en opgezet: klapstoeltjes, tafel, koelbox, heel veel eten en drinken en in sommige gevallen zelfs een tent! Super grappig om te zien.

Ze zitten er goed bij hier in Mendoza

De dag erop zijn we naar de wijnboerderijen gegaan. Met de bus ernaartoe en toen een fiets gehuurd. We kregen een kaart met daarop de verschillende bodega’s (wijnhuizen), zodat we zelf konden kiezen waar we naartoe gingen. We zijn ’s ochtends eerst gestart met een bezoek aan een olijvenfabriek, met proeverij van olijven, olijfolie en balsamicoazijn. Toch maar een bodempje leggen voor wat er de rest van de dag komen gaat. Daarna hebben we een wijnhuis bezocht voor een rondleiding en een proeverij.. het volgende wijnhuis idem.. wijnhuis daarna alleen geproefd… wijnhuis daar weer na lekker geslobberd.. etc. etc. We hebben vastgesteld dat vrijwel alle soorten wijn uit Mendoza erg lekker zijn ;-) We hebben de dag afgesloten met een likeur- en chocola-proeverij. Het was een zware dag..  ;)

It´s a hard life...

Het was goed dat we vooraf besloten om eerst naar het eind van het gebied te fietsen en dan op de terugweg van bodega naar bodega te gaan, zodat we niet heel ver meer hoefden te fietsen aan het eind van de dag, weet niet of we het anders nog hadden gehaald..

De man met de hamer lag inmiddels op de loer....

De laatste dag waren we toe aan verkoeling. De gemiddelde temperatuur in Mendoza is zo’n 35 graden namelijk. Dus na het uitchecken hebben we een luxe hotel opgezocht met zwembad en hebben we daar de dag besteed. Na een paar nachten in ons (zeer gare) hostal was dat wel ff lekker. Bij de entree zat ook toegang tot de gym, stoombad, etc dus we hebben de wijn-calorietjes meteen maar weer verbrand. We zijn best actief tijdens onze reis, maar met al dat lekkere eten (en drinken) is wat extra inspanning zeer welkom om in shape te blijven. Daarna nog even in de spa gerelaxed en zo waren we weer helemaal opgeladen. Die avond stond een rit naar Buenos Aires op het programma. Ruim 1000 km in één nacht..

Cooling down

1. René en Ellen:
    Ha reizigers,
    Tjonge wat hebben jullie het zwaar! We hebben met jullie te doen. Als dit de toon is van de reis dan komt het helemaal goed in Panama. Veel plezier nog en geniet met mate!
    Groetjes uit Holland
    Ellen en René
  2. Caat:
    Hey Suuz & Harm,

Wat een leuk verhaal weer, heerlijk om zo relaxt langs allerlei proeverijen te gaan! Nog veel plezier en tot Skype weer; )

xx Caat
  3. Suzanne en Harm:
    10 februari 2014
    @Ellen en René: komt zeker goed in Panama! Genieten met mate kunnen we natuurlijk niet beloven....
    @Caat: snel weer skypen is goed plan! Tijdsverschil is nu 6 uur dus vanaf 14u jullie tijd kun je ons bereiken. App maar even als het je uitkomt.
  4. Nico en Marianne:
    Hoi Suuz en Harm,

Hmm helemaal onze stijl. Bodempje leggen in Panama en helemaal los in Costa Rica. Weer fantastisch wat jullie zien en beleven. Leuk ook die families in de parken. Je ziet dat het weer zo bepalend is, gezellig.
    Veel plezier nog en groetjes.
  5. Nellie:
    11 februari 2014
    Weer een prachtig verhaal wat jullie is overkomen met prachtige wijnen en mooie bomen. Geniet ervan zoveel je kan . Gr.Nel.
  6. Suzanne en Harm:
    14 februari 2014
    Hoi Nel, dat doen we zeker! De wijntjes uit Mendoza zijn een aanrader, misschien kunnen jullie er één combineren met een lekker maaltje van Hans? Liefs, Harm en Suz