COSTA RICA - PURA VIDA!

4 mei 2014 - Playa Tamarindo, Costa Rica

Vrijdag 28 maart, luchthaven San José. Start van een 2 weekse reis door Costa Rica samen met Suuz en Harm. In oktober 2013 was het idee al geboren om hen op te zoeken tijdens hun reis. Na afstemming kwam Costa Rica uit de bus, zeker door de prachtige natuur waar dit land om bekend staat. Meteen is Nico aan de slag gegaan om alles uit te zoeken (highlights, reisroute, accommodatie regelen etc) Helemaal zijn hobby en met een scherp oog van Suuz werd een programma in elkaar gedraaid. En nu was het zover!

In Alajuela, een dorpje vlakbij de luchthaven van San José hebben we overnacht en stonden we de volgende ochtend vroeg op omdat ons een lange dag stond te wachten. Omdat onze vlucht niet vlekkeloos verlopen was, kwamen we de avond ervoor te laat aan voor de huurauto. Onze eerste taak die ochtend was om deze op te halen. Geen probleem, alleen moest ik wel even 4 versnellingen terug en de “control” knop uit, want in dit land gaat het allemaal natuurlijk veel trager en “Klant centraal” is een begrip wat nog mijlenver van hen afstaat. Nee, rustig 10 minuten aan de telefoon zitten terwijl de medewerker ons eigenlijk aan t helpen was….. Maakt niet uit, wij wachten wel :-). Al met al vertrokken we pas om 11.00 uur en dat was aan de late kant. Maar een fijne auto, een prachtige route en een blauwe lucht maakten veel goed en daarbij konden we lekker bijpraten.

Onze eerste bestemming was Drake Bay, een dorpje aan de Pacific kust van Costa Rica, ongeveer 350 km van San José. Dé uitvalsbasis voor een bezoek aan National Park Corcovado. 350 km lijkt niet veel, maar het verkeer gaat nou eenmaal niet zo snel hier.

Uitzicht op weg naar Drake bay, Corcovado

Het laatste stuk weg was “off road”. Drake Bay is maar 3 maanden van het jaar per auto te bereiken omdat je door een aantal rivieren moet rijden (lage waterstand en dan gaat dat wel!) Dat wisten we op voorhand, maar vanwege de wat late vertrektijd moesten we dit deel in het donker doen. Als het donker is en je stort je op een bijna onbegaanbare weg, is het een avontuur zal ik maar zeggen. Uiteindelijk hebben we over de laatste 30 km ruim 3 uur gereden. Dat is overigens wel normaal en dat tekent al hoe slecht de weg is waar je over rijdt. Zand met stenen en gaten is een betere benaming. Harm reed dit stuk en deed op enig moment de lichten uit van de auto, echt aardedonker, midden in de jungle.

In het donker over een heeeel smal bruggetje....

Onze eerste ervaring om door een rivier te rijden zijn we goed doorgekomen en nadat we een smal bruggetje, waar de auto maar net over kon, overwonnen hadden kwamen we aan bij Finca Maresia. Deze lodge is een prachtige kleinschalige eco-bestemming waar we de eerste 4 nachten hebben doorgebracht. Papegaaien in de bomen en nog vele andere prachtige vogels.

Finca Maresia

De volgende dag hebben we rustig aan gedaan: beetje uitslapen en ’s middags naar een van de vele Robinson stranden die we nog talloze zijn tegengekomen tijdens onze reis. Daar konden we vanuit de zee en het strand talloze papegaaien zien en er was met de meegebrachte snorkelspullen ook veel moois onder water te vinden.

Het strand bij Corcovado, Costa Rica

De 2de dag stonden we al vroeg op, want de mensen leven daar met het licht en dat betekent van 05.00 – 20.00 uur. Excursies starten om 06.00 of 07.00 uur en vooraf moet je wel al ontbeten hebben, wat neerkomt op heel vroeg je bed uit. Voor een avondmens was dat niet makkelijk hè Harm?

We gingen die dag snorkelen (Nico en ik) en duiken (Suuz en Harm). We konden allemaal met hetzelfde bootje mee, dat was wel gezellig. Meteen toen we in het water plonsden, zwom er al een haai van 2,75m langs ons! Daarna hebben we veel prachtige vissen gezien, een waterschildpad die met ons opzwom, koraal en nog meer moois. Het water daar is heerlijk van temperatuur. We hebben een prachtige dag gehad.

De 3de dag een bezoek aan Corcovado Park, het busje vertrok om 06.00 uur, ontbijt om 05.15 uur :-) Dit park ligt op het Osa schiereiland waardoor het naast een ongerept regenwoud ook een stuk zee omvat wat niet voor het landgedeelte onderdoet. Bij een bezoek aan dit gebied maak je dan ook uitgebreid kennis met de flora en fauna van deze ecobestemming. In het park leven ook enkele zeer bedreigde diersoorten zoals de Baird Tapir.

De tapir die hier lag voor zijn middagdutje

In dit park is een deel van de film Jurassic Park opgenomen wat je ook duidelijk kunt herkennen als je aan komt varen. De enorme bomen die heel kenmerkend zijn... In de rivieren leven krokodillen, kaaimannen en piranha's.

Onze gids Roy zit hier elke dag 7 dagen per week en weet ons allerlei dieren aan te wijzen. We zien vogels, apen en een tapir; een hele bijzondere ervaring om hier de hele dag rond te lopen. Maar het mooiste blijven toch de vogels.

De vogels blijven toch het mooiste

Dag 4, op naar onze volgende bestemming La Fortuna. De go pro camera van Harm ontbrak ook hier niet… Fantastisch toestel en speeltje van Harm. Is veel op, voor en achter de auto gemonteerd geweest en ik ben heel benieuwd naar deze beelden (we hebben bv beelden opgenomen van onze ritten door de rivier en al onze hobbelige wegen).

De Go Pro monteren op het dak

Op enig moment belandden we weer op de asfalt weg en dan besef je pas weer de luxe van normale wegen. De afstand was te groot om in één keer te doen. ‘s Middags zijn we al op tijd gestopt op een prachtige plek op een mini-schiereiland (aan 2 kanten zee) waar we hebben gezwommen, lekker hebben gegeten en overnacht. De volgende dag zijn we doorgereden naar La Fortuna.

La Fortuna, bekend om zijn vulkaan Arenal, de hotsprings, een enorme waterval waar je in kunt zwemmen en zijn gezellige stadje. We logeerden in een leuk huis met een mooie tuin niet ver van ‘t centrum. Hier hebben we 2,5 dag doorgebracht. Ook weer gezellig om in een stadje te zijn, wat mis ik dat toch snel! Eén van deze dagen hebben we een prachtige wandeling gemaakt naar een waterval (480 trappen naar beneden en ja…. ook weer omhoog).  Suuz en Harm zijn wezen zwemmen bij dit enorme geweld.

De waterval bij La Fortuna

De vulkaan hebben we helaas niet helemaal tot de top gezien omdat er veel bewolking was. Maar hij was wel te zien vanuit ons huis dus elke ochtend was het weer spannend hoever het zicht was.

Omdat we nu eenmaal niet al onze luxe kunnen laten varen, zijn we ook naar de hotsprings geweest in hotel Baldi, een prachtig resort met 26 verschillende baden. Elk bad heeft een ander thema, een andere temperatuur, aankleding, muziek etc. Nico, Suuz en Harm zijn ook nog van een paar supersnelle glijbanen geweest. Die zouden in Nederland zeker verboden zijn, zo hard ging het! De wijn aan de bar in het water smaakte ook goed.

Luxe badderen in de hot springs

Onze 3de bestemming was Monteverde: weer over een afstand van 40 km slecht wegdek, lees, zand, stenen en gaten. En ik kan je verzekeren dat 40 km dan echt heeeel lang is.

Fin del pavimento, de verharde weg houdt hier gewoon op!

Het stadje Santa Elena is onze bestemming. Het is hier niet zo warm (gemiddeld 19° Celsius jaartemperatuur) als je misschien verwacht in een tropisch land. Dit heeft vooral met de hoogte te maken, deze is ca. 1500 tot 1850 meter boven zeeniveau. De eerste keer ’s avonds een vestje aan gehad, was ook weer lekker om een beetje koelte in te ademen.

We hadden een gezellig onderkomen op loopafstand van het centrum met diverse leuke eethuisjes, vooral The Tree House was onze favoriet waar we ’s avonds lekker aan de wijn hebben gezeten en goede gesprekken hebben gevoerd, want ook dat zijn dingen waar je normaal niet zo aan toekomt maar als je wat langer bij elkaar bent wel. Prima!

Wat hebben we allemaal gedaan hier, bezoek aan een koffie-, suiker en cacaoplantage. Van het planten van de boon tot het pak koffie. Het totaalpakket zal ik maar zeggen. Super leuk met een gezellige gids.

Koffie-, suikerriet- en cacaotour

De volgende dag tijd voor de Canopy walk voor ons. Suuz en Harm gingen aan de ZIP line. Super leuke ervaring. Nico en ik hebben een prachtige wandeling gemaakt over 8 verschillende bruggen die op boomtop hoogte hangen in het regenwoud, waar Suuz en Harm doorheen vlogen. Dit soort uitstapjes duurt altijd wel een paar uur. Voordat het busje vertrekt, voordat je er bent (off road de bergen in) maar dat is ook weer heel relaxed.

De dag van vertrek hebben we nog een hike gedaan door het Monteverde Cloud Forest. Helaas geen grote dieren gezien.

Begin van de middag vertrokken we naar alweer onze laatste en 4de bestemming Rincon de la Vieja. Daar zijn we maar één nacht gebleven want het was er wel heel erg stil. Dus ons plan aangepast en zijn we doorgereden naar Playa Tamarindo, een gezellige badplaats. Daar hebben we de laatste 2 dagen doorgebracht met hoofdzakelijk lekker aan t zwembad zitten met de apen die boven ons hoofd door de bomen sprongen, terrasjes gepakt, uit eten op t strand, gezwommen, gewinkeld.

Verjaardagstaart voor mama in het Nederlands!

En natuurlijk op 11 april, mijn verjaardag. ‘s Ochtends werd ik wakker en alles was versierd en de taart stond al klaar, zo leuk! Een heerlijke dag en ’s avonds ontzettend lekker uit eten geweest met live muziek van een Braziliaanse zanger. Het was een heerlijke afsluiting van onze Costa Rica trip, althans het deel wat we samen met hen hebben gedaan.

Laatste avond uit eten op mama's verjaardag, aan het water, subliem eten en met live muziek

Zaterdag 12 april hebben we Suuz en Harm afgezet in de stad Liberia op het busstation waar zij hun reis vervolgden naar Nicaragua. Wij reden terug naar San José om de volgende dag naar Bocas del Toro te vliegen, waar we 5 dagen op één van de eilandjes voor de kust van Panama door hebben gebracht. Daarna nog 3 dagen San José en dinsdag 23 april terug in Nederland na een fantastische vakantie.

Pura Vida, het motto van de Costaricaan. Een motto om ook mee naar huis te nemen en af en toe eens bij stil te blijven staan als onze agenda’s weer overvol raken en de deadlines weer naar het hoofd stijgen. Costa Rica, een land met een ongelooflijk mooie natuur, vrolijke mensen, blije gezichten, heerlijke muziek, hangmatten die overal te vinden zijn, arm maar wel tevreden, rijkdom alleen te zien in de grote stad, hygiëne een leerpuntje maar al met al, een aanrader!

Suuz en Harm, het was een fantastisch om samen met jullie deze reis te hebben gedaan. We hebben veel mooie dingen beleefd, gedaan, lol gehad. Het was ook heerlijk om elkaar weer te hebben gezien. En inderdaad wat fijn dat jullie beiden zo goed Spaans spreken! Geniet van de laatste 4 landen die jullie nog bezoeken en tot 29 mei op Schiphol!

Kus,

pap & mam / Nico & Marianne

1. Tonny en Harrie:
    5 mei 2014
    Marianne en Nico wat een mooi reisverhaal
    Geweldig ervaringen in dit land dat niet te vergelijken is met Nederland.

Harm en Suzanne geniet er nog maar goed van en tot over enkele weken.

groeten Harrie Tonny
  2. Harm:
    8 mei 2014
    Mooi om Costa Rica weer even door jullie ogen te mogen herbeleven!
    ...en nee, op ochtenden heb ik het inderdaad nog steeds niet zo :) Maar Nico's ontbijtjes hebben het wel een stuk draagelijker gemaakt :P

Groetjes Harm
  3. Caat:
    8 mei 2014
    Heey! Sorry voor mijn late reactie, maar wat een leuk verhaal!! Zo krijg ik een goede indruk hoe jullie het hebben gehad!Mooie foto's :) ik ben verder ook benieuwd naar de rest vd foto's, daar zijn we nog steeds niet aan toe gekomen helaas...

Enne Suuz en Harm, geniet er nog lekker van, jullie hebben nog een paar weken voor de boeg voordat we klaar staan op Schiphol (ik weet dat jullie daar nog niet aan willen denken, maar nu duurt het toch wel heeel lang hoor)

Liefs Caat