4 landen in een week

6 februari 2014 - Bogotá, Colombia

In Buenos aires hebben we weer een appartementje gehuurd. Dit keer aan de andere kant van de stad, in ook weer een leuke wijk. Voor ons voelde het een beetje als thuiskomen :-) In ons appartementje hebben we lekker een paar avonden zelf gekookt. Na ruim 1,5 maand reizen vinden we het prima om zelf een potje te koken. Tevens worden de creaties, nu we gewend zijn aan de lokale ingrediënten, steeds beter. We ontbijten met lekkere eitjes, gebakken of gekookt, granola met yoghurt, getoaste boterhammetjes met kaas en ham, erg lekker allemaal. En voor het avondeten maken we pasta’s (met vers gemaakt gehakt van de slager, nog beter dan in NL), rijstschotels, of pannenkoeken. En natuurlijk konden we de sushi ook in Buenos Aires niet weerstaan!

Panqueques gebakken..

Verder hebben we onze dagen gevuld met nog wat sightseeing waar we de vorige keer niet aan toe waren gekomen: de wijk La Boca, die bekend staat als de meest kleurrijke wijk van Buenos Aires vanwege alle gekleurde huisjes, maar ook de meest gevaarlijke.

Gekleurde huisjes in La Boca

Maar gelukkig maakt Harm snel nieuwe vrienden hier...

Harm met zijn nieuwe vrienden in La Boca

De markt in San Telmo hebben we nogmaals bezocht, omdat we nog wat souvenirs wilden meenemen. En we zijn naar Uruguay geweest. Je kunt een dagtripje doen vanuit B.A. met de boot naar Colonia de Sacramento in Uruguay. Dat is een pittoresk dorpje met leuke straatjes en huisjes dat Unesco werelderfgoed is. Het is tevens een welkome afwisseling met de drukke metropool die Buenos Aires is..

Colonia (Uruguay) heeft pittoreske straatjes...Oude stadsmuur en jonge SuuzHarm begeleidt de schepen naar Buenos Aires..

Op 4 februari om 5 uur stonden we op voor wat voor ons voelt als het 2e deel van onze reis: we vlogen ’s ochtends vroeg van Buenos Aires naar Colombia. Met een overstap in Lima zouden we er in 8 uur (lokale tijd 15u ’s middags) zijn. Zouden we, want het was mistig waardoor ons vliegtuig niet in Buenos Aires kon landen en dus een paar uur vertraging opliep. En daardoor de aansluiting in Lima niet zouden gaan halen…. Klinkt bekend hè? Gelukkig werden we wel meteen verzorgd met een ontbijtje en een alternatieve vlucht. Dit betekende dat we zo’n 8 uur in Lima moesten wachten op een overstap en ruim 30 uur onderweg zouden zijn, maar ook daarvoor hadden ze een oplossing: we werden in Lima naar een hotel gebracht om daar uit te rusten. En dat bleek niet zomaar een hotel: het 5 sterren Sheraton hotel midden in de stad, waar we een mooie kamer kregen, lunchbuffet en dinerbuffet. Daarnaast kregen we een telefoonkaart om ons hotel in Bogotá te informeren dat we pas midden in de nacht zouden aankomen en in Bogotá kregen we (na enig onderhandelen van Suzanne) nog geld voor een taxirit naar het centrum. Dat is toch een stuk beter geregeld dan onze heen vlucht waar we werden afgescheept met een tegoedbon waar je op London Heathrow niet eens een lunch van kon betalen….

Wat een luxe!5***** uitzicht over Lima-city

In Bogotá hebben we de eerste dag rustig aan gedaan en onze wijk La Candelaria bekeken. Dit is de oudste wijk van Bogotá en deze voelt als een dorp in de grote stad. Er zijn veel leuke pleintjes waar zowel overdag als ’s avonds genoeg gezelligheid te vinden is.

Eens lezen wat Bogotá ons allemaal te bieden heeft...

De dag erna hebben we een stadstour per fiets gedaan. Laat het nou nét de jaarlijkse autovrije dag in Bogota zijn.. lucky bastards :-).

Fietstocht op de jaarlijkse autovrije dag in Bogotá: een uniek plaatje

Een gezellige Amerikaanse hippie genaamd ‘Mike’, leidde ons rond langs alle bezienswaardigheden van de stad.

Op de fiets

Deze bestaan, gezien de turbulente geschiedenis van Colombia, vooral uit plaatsen waar beroemde mensen zijn vermoord…

Mooie muurschilderingen met helaas minder mooie geschiedenis

Daarnaast zijn we bij een koffiefabriekje geweest, op de fruitmarkt waar we veel lokale fruitsoorten te proeven kregen, door de rosse buurt gereden en hebben we de stierenvechtersarena bekeken..

Harm de toreador.... Wat gaat hier fout?

Tijdens de tour ontmoetten we wat leuke Nederlanders, waarmee we biertjes zijn gaan drinken en uit eten geweest.

De alweer laatste dag in Bogotá hebben we de zoutkathedraal gezocht. Deze ligt een stuk buiten Bogotá, waardoor de reis op zich al een hele ervaring was: eerst naar de grote bushalte aan het eind van onze wijk lopen, daar kaartjes bemachtigen (lange rijen!) en dan in een soort sluis bij het juiste poortje wachten tot de bus eraan komt. In die bus helemaal naar de noordkant van de stad, naar een soort busstation buiten de stad. Dan zijn we al zo’n 3 kwartier onderweg. Vervolgens konden we daar overstappen op een lokale bus naar het dorpje met de kathedraal. Dit rit duurde ongeveer een uur.

Cathedral de Sal, Zipaquira

De zoutkathedraal is een oude mijn, waar mijnwerkers al honderden jaren in werken, en vandaag de dag nog steeds. Van oudsher gevaarlijk werk (denk aan die mijnwerkers in Chili die in 2010 zo lang vast hebben gezeten). Daarom is er een kathedraal in gebouwd, zodat de mijnwerkers konden bidden op een goede thuiskomst.

Bidden op een goede thuiskomst

Nu is dat vooral een toeristische trekpleister, mooi verlicht met gekleurde lampen, wat een prachtig plaatje geeft.

Goed gezouten op de foto..

Daar hebben we ook de eerste 3D film van Colombia gezien, waar je een hoop leert over de mijnen en het zout wat onder de aardkorst ligt. Na een lange terugrit hebben we genoten van een top-uitzicht over de stad en daarna een lekker maaltje typisch Colombiaans eten: een overheerlijke zalmforel en ook hier goede steak. Hasta luego, tot snel vanuit Salento.

Op de Torre Colpatria voor een nachtelijk uitzicht over Bogotá

1. Nico en Marianne:
    16 februari 2014
    Weer veel beleefd en wat een leuke foto's ( suuz met hoedje) en die van jullie samen op de Torre Colpatria
  2. Caat:
    16 februari 2014
    Jullie maken heel wat mee he! Klinkt wederom erg leuk en blijf vooral foto's posten, is leuk om te zien!! Kus Caat
  3. Daisy:
    Hi Suuz & Harm,
    Altijd leuk om weer een linkje met jullie reisverhaal te vinden in mijn mailbox! Coole foto's ook, jullie genieten ervan, mooi!
    Veel plezier nog, Liefs, Daisy
  4. Suzanne en Harm:
    17 februari 2014
    Dankjewel voor de complimenten! Wij hopen mooie foto's te blijven posten :-)
    X H&S
  5. Jan van Schijndel:
    19 februari 2014
    Kijk jullie maken een mooie autovrije dag in Bogota mee. Wanneer is deze stad een week lang bevrijd van auto's? Weten jullie dat toevallig. Ik ben veel met fietsprojecten bezig en als vader van vijf adoptiekinderen uit Colombia vang ik ook de nodige berichten op of surf ik wat rond op het web. Daar trof ik toen ook jullie verhaal aan. Leuk te lezen waar anderen rondhangen en fietsen. Veel fiets- en reisgenot gewenst.