Honduras: in het heden en verleden een paradijsje

22 mei 2014 - Roatán, Honduras

Roatán, oftewel: het paradijs op aarde....

Het mooiste strand dat we ooit hebben gezien, tientallen duikplekken vlakbij het dorp met een super gezond en dus mooi koraal, evenveel snorkelspots op zwemafstand, een gezellige sfeer, leuke restaurantjes met goed eten en een beauty van een zonsondergang. Dit hadden we niet durven dromen! Zal ik nog doorgaan? De foto's spreken voor zich.

Het dorpje West End, waar wij verbleven

Genieten van de zonsondergang
We zouden een dag of 4 op dit eiland voor de kust van Honduras blijven. Dat werd een week, waarin we 4 mooie duiken hebben gemaakt en heel veel gesnorkeld.

Samen duiken bij het eiland Roatán in Honduras

We hebben zelfs onze eerste diepe duik gedaan, om een scheepswrak te zien. Dit is tevens onze eerste credit op weg naar een advanced certificaat. Verder hebben we onze duikskills een stuk verbeterd, sommige dingen beginnen nu al bijna routine te worden. En wat een onderwaterwereld! We hebben veel mooie vissen gezien, een prachtig levend koraal, en als kers op de taart schildpadden!!

Tortugas!!!

Eilanden verkennen op 2 wielen bevalt ons goed, dit keer was het een scooter waarmee we op pad gingen. Het was zondag en dat betekent dat de Garífuna zich verzamelen om muziek te maken, lekker te eten en natuurlijk te dansen. De Garífuna zijn afstammelingen van de Afrikanen die in de koloniale tijd als slaaf naar het Caribisch gebied zijn gehaald. Het schip leed schipbreuk en de overlevenden vestigden zich op het eiland St. Vincent. De Engelsen, die het eiland in bezit hadden, verscheepten ze vervolgens naar Roatán. Uit eigen beweging vertrokken ze toen naar het vasteland, waar ze zich over de Caribische kust van Midden-Amerika verspreidden met een grote concentratie in Honduras.

Optreden op straat van de Garífuna

Het allermooiste strand vonden we in West Bay, op 10 minuten varen van West End, waar wij verbleven. Ook het snorkelen was er prachtig!

Lunchen in West Bay met uitzicht op het mooiste strand dat wij ooit gezien hebben

Ook het snorkelen is de moeite waard

Op naar de Maya's!

We verlaten Roatán met de Ferry. Die brengt ons maar het vasteland, vanwaar we een luxe bus nemen naar Copán. Dat is in dit geval geen overbodige luxe, want we reizen in Honduras, het land met het hoogste aantal moorden van de wereld.

Super-aanbieding: een semi-automatische shotgun. Tevens te financieren met een kredietje ;-)

En dit beperkt zich volgens de berichten niet alleen tot bendes onderling. Ook toeristen worden als doelwit beschouwd, dus met de chickenbus reizen is hier heen optie. Voor we instappen wordt iedereen persoonlijk en de bagage gescand, dat zegt al genoeg. Onderweg zien we meer wapens dan ons lief is, gelukkig alleen van beveiliging op straat.

Ontbijtje op het balkon in Copán, Honduras

De volgende ochtend gaan we op pad naar Copán Ruinas, één van de grote steden uit het Maya-tijdperk. Suz heeft in haar reis door Mexico en Guatamala 6 jaar geleden een aantal Maya-ruïnes bezocht, maar deze nog niet. Even wat achtergrond-info: in het gebied dat Zuid-Mexico, Guatemala, Belize en het westen van Honduras is, woonden (en wonen) de Maya's. Zij bouwden hier zo’n 50 à 70 steden, waar nu nog de overblijfselen van te vinden zijn.

Uitzicht op de noordkant van de ruïnes

Copán in Honduras floreerde van de 5e eeuw voor Christus tot ongeveer 1000 na Christus, was 24 km2 groot en had 20.000 inwoners. Voor een Maya-stad was dat niet heel groot. Er is wel veel van bewaard gebleven, waardoor het nu wel een van de belangrijkste archeologische sites is. Copán staat vooral bekend om de mooie inkervingen en hiërogliefen.

Harm en hiërogliefen

De Maya's waren slimme mensen, en dat blijkt ook uit hun keuze qua locatie: wat een prachtige plek! Het is in Copán sowieso een stukje koeler (nog steeds 25 graden, kun je nagaan), dat vinden we niet zo erg na een maand van tegen de 40 graden en de afgelopen week ruim 30.

Het balspeelveld van de Maya's

Verder zijn de ruïnes omgeven door een mooie omgeving met gras en bos. Het voelt een beetje als een mooie lentedag in Nederland waarin je naar het park gaat. Zoals afgelopen weekend in Nederland denk ik.

Copán is in de jaren overgroeid met bomen

De ruïnes zelf zijn ook mooi. Wij beleven een hoop lol met foto's maken op de trappen van de verschillende bouwwerken.

Boeddha bij de Maya's

Harm integreert goed met de Maya's

In het park leven ook macaws, rode papegaaien. Die komen zo nu en dan overvliegen en strijken vervolgens weer neer in een boom.

Op de terugweg doen we wedstrijdje hoeveel mensen in een tuktuk passen

De volgende ochtend brengen we door in het dorpje Copán, een erg gezellig klein centrum met kasseien straatjes en leuke koffiehuisjes. Het is een veilig stadje, wel zie je ook hier overal beveiliging van het leger op straat. Om 12u vertrekken we met de bus naar Guatemala.

Het centrale pleintje in Copán

1. Susanne:
    23 mei 2014
    Dat klinkt heerlijk, al die prachtige eilanden en stranden! Goede timing van jullie om in de zomer terug te komen, met een beetje geluk is het hier ook lekker warm en is de stap niet zo groot;) Heel veel plezier nog de laatste weken en ik kijk uit naar het volgende verhaal, maar ook om jullie weer in het echt te zien!
  2. Nico en Marianne:
    24 mei 2014
    Prachtige foto's van jullie duikavonturen en inderdaad mooie stranden en ruïnes.
    Geniet er nog van deze laatste 4 dagen en tot donderdag Schiphol Airport.
  3. Anje:
    26 mei 2014
    Hoi Suzanne (en Harm),
    Ik heb jullie verslagen aardig gevolgd. Erg leuk!!
    Complimenten ook voor de manier waarop het is geschreven.

En ik lees dat jullie al (bijna) thuis zijn. Zal even wennen zijn.

Suzanne, lijkt me leuk en gezellig om nog eens een keer bij te kletsen.

Groetjes, Anje
  4. Yvonne:
    27 mei 2014
    Hey suus en harm! Leuk om te lezen dat t jullie zo goed bevalt/beviel! Ik ben heel benieuwd naar de live verhalen en foto's! Als jullie het er naar hebben, moeten we snel maar weer eens afspreken! Besos