Bem vindo ao Rio de Janeiro

20 december 2013 - Rio de Janeiro, Brazilië

Welkom in de baai van januari, zoals deze gedoopt is door de Portugese ontdekkingsreizigers omstreeks 1502. Toen later goud werd ontdekt, was er geen houden meer aan, wat heeft geleid tot ongeveer 7 miljoen inwoners.

Vandaag de dag is de stad een mooie mix van palmbomen, verkeershectiek, tig strandjes, ranzig zeewater, briljante vergezichten en een smeltkroes van mensen met alle afkomsten. Dit laatstgenoemde heeft het straatleven tot een nieuw bruisend temperamentvol niveau geheven (logisch, met een gemiddelde jaarlijkse temperatuur van 24 graden). Zonder tatoeage tel je hier niet mee. Verder zijn klassieke Volkswagen busjes zeer popi, en voor de dames geldt ‘if you have it, flaunt it’ maar dan voor de achterkant (ik zal opperen de trend in NL te introduceren volgende zomer). (Helaas geldt ook: ‘If you have too much, also flaunt it” )

Ondanks de briljante stad, kreeg het opstarten van ons vakantiegevoel diverse uitdagingen. Na een vertraagde vlucht, en daardoor een gemiste connectie vlucht, was het zoekraken van Suzanne’s backpack (door British Airlines en TAM) zeer klote. Temeer omdat we in de eerste week van het Braziliaanse kastje naar de Braziliaanse muur zijn gestuurd, met valse Braziliaanse hoop. Na 6 dagen druk zetten en geduld hebben weten we nu dat:
- Mijn kleding Suzanne niet goed staat
- Kleding hier zelfs duurder is dan in NL (zou ook aan mevrouw kunnen liggen)
- Hier de kledingwet geldt: het kan altijd strakker
- Kerstmuziek tijdens ’t shoppen voor geen meter klinkt in je korte broek en slippertjes
- Er ‘iets’ gevonden schijnt te zijn op Heathrow!!!