Een weekje "rust" (even geen bezoek)

17 april 2014 - Puerto Viejo de Talamanca, Costa Rica

Liggend in onze hangmat zien we het vliegtuig overvliegen waarmee Tonny en René naar Panama stad vertrekken. We zijn na het afscheid doorgereisd naar Isla Bastimentos, één van de andere eilanden van Bocas del Toro. Daar willen we een paar dagen verblijven, om de eilandengroep vanuit een andere hoek te verkennen.

Isla Bastimentos is meteen een stuk meer basic dan de afgelopen dagen. We verblijven bij Tio Tom, een hutje op palen boven het water. Op het moment dat wij in Nederland de afvalstoffenheffing betalen, verblijven wij in een dorp waar duidelijk te zien is dat het afval hier niet wordt opgehaald: overal ligt het vuil verspreid. Een riool is er evenmin, het water van de douche en de wc loopt gewoon onder ons in de zee. Als we al stromend water hebben hier, want vanwege het tekort aan water zet de eigenaar op willekeurige momenten de hoofdkraan uit.

Ons hutje bij Tio Tom (met suz bij ons raam)

Maar goed, ook hier vermaken we ons prima hoor! De hangmatten op de pier van ons hutje liggen heerlijk, daar zijn we dus een groot deel van ons verblijf te vinden. Verder trakteert Harm op een culinair zeer hoogstaand etentje op het strand, met kaarsen en live muziek. We zijn ook actief geweest: we hebben een trekking over de rug van het eiland gemaakt, met bovenop de berg een leuke stop met frisse verse sapjes uit de eigen fruittuin van de eigenaren, waarna we doorwandelen naar Wizard beach. Daar hebben we het lange zandstrand helemaal voor onszelf en genieten we van de golven en het prachtige uitzicht.

Piña!!!Mooi tuintje!

Na een paar dagen Bocas hebben we weer zin om verder te reizen. Naar een nieuwe plek, in een nieuw land.

Opgevouwen in de bus

En wat voor een nieuw land! Costa Rica is een groot contrast met de voorgaande landen. Het is er schoon, men weet wat de toerist wil en speelt daar goed op in. Wij vinden het een verademing om eens gezellig ingerichte hotelletjes en restaurantjes te bezoeken in plaats van betonnen hokken en tl-buizen en te genieten van een landschap dat niet wordt vervuild met honderden blikjes, plastic flesjes en ander afval. De grensovergang is ook de gemakkelijkste tot nu toe: we worden afgezet bij de douane van Panama, krijgen een stempel, lopen een brug over, laten zien dat we een vliegticket naar huis hebben en krijgen een stempel aan de andere kant in Costa Rica. Toppie!

Onderweg komen we langs kilometers en kilometers bananen-plantages.... We moeten eenmaal zelfs wachten omdat er een verse lading bananen aan kabelbaantjes over de weg worden getransporteerd.

Chiquita-bananen, binnenkort in NL in de winkel

We pakken vervolgens de bus naar Puerto Viejo, een dorpje aan de Caribische kust. Dit dorp ligt tussen 2 prachtige grote stranden in. Links ligt het zwarte strand “Playa Negra”, dat heet zo vanwege het zwarte zand...

Het paradijselijke strand van Puerto Viejo

We huren een dag fietsen om de kustweg te verkennen.

Op de fiets langs de kustweg van Puerto Viejo, Costa Rica

Overal langs deze weg zie je het strand liggen, aan de andere kant varieert het uitzicht van bossen en oerwoud tot gezellige hotelletjes en luxe resorts. We fietsen de weg een stuk af, tot een baai waarin we kunnen snorkelen..

Snorkelen in Puerto Viejo, Costa Rica

Na een uurtje of wat snorkelen, halen we verse kokosnoten alvorens we aan de weg terug beginnen. Het is een zwaar leven..

Verser dan verse kokosnoot, hmmmm!!!

Onderweg lunchen we bij een italiaan en kunnen we de chocolade-proeverij natuurlijk niet overslaan ;-)

Dan is het tijd om ons op te maken voor het derde en laatste bezoek: een paar uur nadat papa en mama Van Loosbroek in Düsseldorf op het vliegtuig stappen, stappen wij op de bus om elkaar te ontmoeten in San José...

1. Bernadette:
    18 april 2014
    Heey! Het blijft steeds super leuk om jullie te volgen.. Al begint jullie reis me nu wel iets te lang te duren.. Mis jullie...

Geniet en ik wacht af op jullie volgende update!
  2. René en Ellen:
    18 april 2014
    Tjongejonge wat een zwaar leven...al dat genieten van lekker vers fruit, mooi weer en plenty of vrije tijd! Maar gelukkig vonden jullie in alle drukte nog even tijd om ons de mooie vehalen mede te delen. Prachtige foto's weer! Heel veel groetjes van de bende van Oss....
  3. Eric:
    18 april 2014
    Wederom, vette shit, check jullie laters!

H4L!!
  4. Suzanne en Harm:
    19 april 2014
    Dankjewel voor alle reacties! Wij vinden het altijd leuk om te horen wie ons blog leest.

@Berna: wij missen jullie ook hoor! Maar met al dit moois hebben wij iets meer afleiding...

@De Bende van Oss: Hopelijk is het in Oss ook genieten zo met de paasdagen. We hoorden dat het mooie weer er ook in Nederland aankomt, dus misschien hangt de souvenir al in de tuin?!?

@Eric: goed weer iets van de Middellaan te mogen vernemen. Niet te hard werken hè! Mocht er nog een zaken(snoep)reisje inzitten naar Honduras of Mexico, dan horen we het wel.
  5. Suzanne en Harm:
    19 april 2014
    @Eric: en H4L natuurlijk, check je latuhh.
  6. Tonny en Harrie:
    21 april 2014
    Als ik zo jullie verhaal lees weet ik hoe fijn het is, en kan ik me helemaal inleven hoe jullie je voelen. Kijk maar uit dat ik niet terug kom.

Tonny
  7. Yvonne:
    1 mei 2014
    Leuk om op de hoogte te blijven en te horen dat het nog steeds goed bevalt :) Que disfruten!!