Leven als echte porteños en een hittegolf

6 januari 2014 - Buenos Aires, Argentinië

Na het bezoek van de Argentijnse watervallen, zijn we diezelfde avond nog doorgereisd naar Buenos Aires. Deze keer geen 30 uur bussen, maar een last-minute geboekte korte vlucht en taxiritje naar het centrum en we waren er!

We zijn 1 week in Buenos Aires gebleven, daarom hebben we een appartement gehuurd. Dit appartement was erg mooi en lag lekker centraal in de stad, super dus. Heerlijk om een week op dezelfde plek te verblijven en je eigen stekje te hebben!! We voelden ons echt thuis in deze stad. En na een week in deze fantastische stad, voelen we ons al echte porteños (inwoners van de stad worden zo genoemd).

Alweer een heerlijke biefstuk!! Genieten!

De eerste dag zijn we meteen op pad gegaan naar de antiekmarkt in San Telmo, een van de oudste wijken van de stad. Deze wijk is sinds de jaren 70 een beschermde historische wijk en sindsdien vestigden zich hier veel kunstenaars, intellectuelen en studenten. De wijk zelf kenmerkt zich door de vele cafés, boetiekjes en antiekwinkels. Een erg gezellige wijk, waar op zondag een grote markt is, die oorspronkelijk een antiekmarkt is (en nu nog steeds), maar er worden ook veel souvenirs verkocht. Tussen de kraampjes en kleedjes waar allerlei spullen worden verkocht, wordt ook tango gedanst op straat. Heel leuk om te zien hoe de dansers en muzikanten helemaal opgaan in hun muziek en dans.

Op zoek naar oude en nieuwe souvenirs in San Telmo

De volgende dagen hebben we rustig aan gedaan. Enerzijds om wat dingen op orde te krijgen (wat kleren wassen, back-ups maken, foto’s uitzoeken, dat soort dingen), maar ook omdat we op de een of andere manier niet zoveel puf hadden om alle bezienswaardigheden af te struinen. Waren we het reizen nu al beu? Dat viel wel mee. Een paar dagen later kwamen we erachter dat het weer hierin ook een rol speelde: de temperatuur in de stad was in die dagen opgelopen tot 45 graden, wat verklaart waarom wij liever de airco van ons appartement opzochten in plaats van door de stad te wandelen….. Ook al is het nu zomer, deze temperaturen zijn ook voor Buenos Aires niet normaal en dat levert ook de nodige problemen op: het elektriciteitsnet is niet ingesteld op alle airco’s die zo hard moeten draaien, wat resulteert in grote stroomstoringen. Dan heb je het over mensen die al weken geen stroom meer hebben in hun huis/ winkel, waardoor eten bederft, mensen in het donker zitten etc. De overheid of energiemaatschappijen geven geen antwoord op wanneer het gemaakt/ verbeterd wordt, dus gaan mensen de straat op om te protesteren. Dat leidde weer tot afgesloten straten waardoor het verkeer in de stad regelmatig moest worden opgeleid. Het stond zelfs in Nederland in de krant hebben we vernomen…. Wij hadden gelukkig een nieuw appartementencomplex, waardoor we hier geen last van hadden en de koelte op konden zoeken wanneer we wilden.

Intussen was het oudejaarsdag en waren we op zoek naar een plek om het nieuwe jaar in te luiden. De verhuurder van ons huis, een erg aardige vrouw, vertelde ons dat er in Buenos Aires geen centraal plein is waar de mensen heen gaan om twaalf uur, maar dat er in de wijk Puerto Madero feesten worden georganiseerd en dat er daar vuurwerk is. Puerto Madero was oorspronkelijk het havengebied van Buenos Aires, dat vanaf de jaren 90 gerenoveerd is met behoud van de originele details van de dokken die hier lagen. Nu zijn er vooral restaurants in de gerestaureerde pakhuizen gevestigd en liggen er mooie zeilboten in het water, naast supermoderne bruggen.

Mooie boten tussen moderne panden en gerestaureerde dokken

Puerto Madero en springerige Harm

Na wat zoeken hebben we een restaurant gevonden dat gelukkig nog plek vrij had, want het meeste zat al vol. We kregen eerst een driegangenmenu, met keuze uit verschillende opties per gang. Ook lagen er al hoedjes, diademen met strikken, lichtgevende broches en kettingen klaar om het geheel nog feestelijker te maken. Aangezien iedereen die tijdens het eten op- en aandeed, hebben wij dat ook maar gedaan.... Het zag er nogal grappig uit. Na het eten was het al bijna middernacht, dus zo stonden wij om 12 uur met alle andere gasten buiten in de haven klaar om af te tellen, te proosten met de champagne die we hadden gekregen en het nieuwe jaar in te luiden! En dat alles in een aangename 25 graden :-P Om middernacht begon er ook een vuurwerk, dat centraal werd afgestoken en waar wij een goed zicht op hadden. En daarna startte er een DJ buiten en werden de tafels aan de kant gezet zodat we konden dansen. Dat hebben we gedaan, waarbij Harm nog salsa/ merengue-les kreeg van Colombianen, en we pas laat die nacht/ vroeg die ochtend in ons bedje lagen.

Na een brakke nieuwjaarsdag hebben we nog een dag de stad te voet verkend en geshopt (voor Harm deze keer). De dag erna hebben we fietsen gehuurd en zijn we door de leuke wijken Recoleta (met de beroemde begraafplaats met het graf van Evita Peron) en Palermo gekoerst.

Een 12-baans weg door BA, de A2 is er niets bij..

En toen was het alweer tijd om Bs.As., zoals het hier wordt genoemd, dag te zeggen! Op naar Ushuaia, de meest zuidelijke stad ter wereld. We zijn van een temperatuur van 45 naar 5 graden gegaan, een hele overgang! Thermo kleding, mutsen en handschoenen komen goed van pas. Maar daarover meer in het volgende stukje……

1. Bernadette:
    7 januari 2014
    Leuk berichtje weer! Ook de foto's zijn erg mooi.

XXX bernadette
  2. Caat:
    7 januari 2014
    Klinkt weer allemaal super leuk en gezellig! En wat een overgang van temperatuur, ik ben benieuwd naar jullie volgende verhaal!!
  3. Suzanne en Harm:
    8 januari 2014
    Ha zussen,
    volgende verhaal volgt snel! Over de kou en pinguins in Ushuaia!
    H&S
  4. Andrea Görtz:
    10 januari 2014
    Hoi Suzanne en Harm,
    Wat n prachtige verhalen en n goede voorbereiding voor ons. Wij vertrekken zondagochtend naar Rio en gaan dezelfde route als jullie tot nu toe. Dus als jullie nog goede tips hebben voor hostels of plekken waar we heen moeten horen wij t graag. Geniet ervan! Gr Jeroen en Andrea (zusje Susanne Görtz)
  5. Mark Snoeij:
    13 januari 2014
    Dat klinkt ECHT goed! vanuit Stork HQ in Utrecht een jaloerse blik naar jullie foto's...Wel heel herkenbaar jullie verhalen en foto's ;) Enjoy!!!
    Greetz Mark
  6. Suzanne en Harm:
    14 januari 2014
    Hey Mark,

Jaja allemaal heel vervelend hier ;-)
    Sterkte op HQ, hou je de boel nog een beetje draaiende daaro?

Werk ze en groeten!
    Harm