Ilha grande

25 december 2013 - Ilha Grande, Brazilië

En toen… was er een backpack!! Na 6 dagen is hij eindelijk opgedoken en naar Rio gebracht. Wat een opluchting! We hadden sowieso gepland de dag erop te vertrekken, en met een volle tas is dat fijner dan zonder! Schijnbaar heeft mijn backpack de halve wereld over gevlogen, via New York naar Rome en nog wart andere plekken.

Dus we konden met 2 backpacks op naar Ilha Grande! Na afscheid te hebben genomen van het guest house personeel en onze nieuwe vrienden uit Chili (Juan en Nicole, see you in Santiago) en een rit naar het busstation hebben we kaartjes kunnen krijgen voor de eerstvolgende bus richting Angra dos Reis. Nog snel even wat proviand ingeslagen en off we went! In de bus raakten we al snel aan de praat met Cyril, een aardige fransman die met zijn vriendin Nathalie in Brazilië was om kerst met zijn moeder en zus te vieren, die wonen namelijk in het zuiden van Brazilie. In Conceicao do Jacarei stapten we uit de bus en namen we een snelle boot naar het eiland. We hadden na wat zoeken een leuke pousada (dat is een pension / bed & breakfast, met net wat meer sfeer dan een gewoon hotel) gevonden. ‘s Avonds zijn we lekker uit eten geweest op het centrale plein, waar ter gelegenheid van de naderende kerstdagen een podium was opgezet, met live artiesten. Nou ja, ik vermoed dorpelingen die zelf het initiatief hebben genomen om hun kunsten te laten horen, de een met talent en de ander zonder (denk aan de eerste ronde van Idols).

De volgende dag hebben we een trekking gemaakt naar het strand van Lopez Mendes, naar het schijnt één van de mooiste stranden ter wereld. De wandeling ging over de vele bergen/ heuvels van het eiland, via mooie stranden, aapjes in de bomen en veel klimwerk, naar de oostkant van het eiland, dat aan de Atlantische oceaan ligt. Eenmaal daar hebben we genoten van het zonnetje dat goed doorkwam (lees: we zijn vet verband…) maar errug lekker! Groot verschil met de zee in het dorp, dat aan de kant van het vasteland ligt, was de grote golfslag en dat betekende ook dat er surfers waren, super om te zien! Het strand was inderdaad mooi maar om het nou het mooiste ter wereld te noemen gaat ons wat ver…. We hopen nog veel van dit soort mooie stranden te zien tijdens onze reis!

De dag erna hebben we een boottocht gedaan om het eiland, naar allerlei baaien en strandjes met tropische namen als lagoa azul en praia do amor. Helaas was het aan het begin een groot toeristisch circus (je zag meer toeristen dan vissen in het water) en later op de dag begon het keihard te regenen. We zaten op de boot met een gezellige club Brazilianen, dat was wel ok. En de lunch onderweg was heerlijk, dus al met al was het toch een leuke trip. Onderweg kwamen we ook Cyril en Nathalie steeds tegen en aan het eind van de dag hadden we afgesproken om ’s avonds samen te eten.

Na de tour hebben we onze doorreis naar Foz do Iguazu proberen te regelen, wat nog een heel gedoe was, want de zomervakantie is hier begonnen en het was 2 dagen voor kerst. Dat betekent dat heel veel Brazilianen op vakantie zijn of op weg naar familie om kerst samen te vieren. Gevolg: alle bussen vanuit het vasteland richting Sao Paulo vol! Een aardige man (het zijn sowieso heel aardige mensen, die Brazilianen, ze helpen je altijd of je het vraagt of niet en dat is wel fijn!) vertelde ons dat via Rio reizen niets uitmaakt in tijd. Dus snel een busticket naar Rio geboekt en we konden weer verder. Toen dat geregeld was, hebben we Cyril en Nathalie opgezocht en zijn we samen uit eten geweest. Dat was echt super gezellig, wel jammer om dan alweer zo snel afscheid te moeten nemen…

De volgende dag (het is inmiddels 23 december) hebben we eerst de boot gepakt naar het vasteland, toen een busje naar Rio. In Rio bleek dat er ook directe bussen waren naar Foz. Dat zou echt een heeeeele lange reisdag worden, maar we konden het maar beter gehad hebben redeneerden we…. Nou dat hebben we geweten! Onze stoelen waren de laatste beschikbare, wat betekende dat ze helemaal achteraan de bus zaten. Wat wij nog niet wisten, was dat er achterin de bus ook het toilet zat, en dat die niet wordt schoongemaakt voor zo’n lange reis en dat een hobbelige rit ook niet heel bevorderend werkt….. Wat kun je ervan zeggen: we hebben het overleefd. Na 23 uur hobbelen, een aantal stops en weinig nachtrust, kwamen we eindelijk aan in Foz do Iguazu!!

(voor foto's van Ilha Grande, kijk onder het kopje "Foto's" bovenaan deze site)

1. Marja:
    28 december 2013
    Wat een verhaal! Hebben jullie niks beters te doen dan blogs typen?? ;) Hup, genieten jullie!! ;)
  2. Nico en Marianne:
    29 december 2013
    Leuk jullie verhalen, kunnen we alles precies volgen! Nu in Buenos Aires begreep ik. Geniet van al het moois wat er te zien is.
    Dikke kus mam en pap Eindhoven
  3. Sjoerd:
    5 januari 2014
    Des te fijner is die douche na zo'n lange reis.